DE BOOG uitgeverij
  ... voor eenheid in geloof en leven

Zr Faustina Kowalska Biografie

Zr Faustina Kowalska Biografie
Categorie: Faustina Kowalska
Auteur: Sophia Michalenko
Pagina's: 178
Afmetingen: 21 x 29,5 cm
Gewicht: 550 gram
Jaar:
Waardering:

Deze biografie is de Nederlandse vertaling van de geautoriseerde biografie Mercy, my Mission door Sophia Michalenko C.M.G.T. waarvoor zowel in Polen en de USA als ook in Nederland een Imprimatur van de Bisschop verkregen is.



18,00

Bekijk hier het online inkijkexemplaar


Beschrijving

De jeugd en eenvoudige afkomst van zuster Faustina worden met enkele rake trekken getekend.

Heleen, zoals ze thuis heette, was het derde kind van godvruchtige ouders. Toen ze vijf jaar oud was, kreeg ze een droom waarin ze aan de hand van de Moeder van God in een mooie tuin wandelde. Zij wist al vroeg dat God haar tot een ander leven geroepen had. De weg erheen was niet eenvoudig. Heleen werd dienstmeisje om de kost voor het gezin te helpen verdienen. Zij ging ook uit met haar zus. Op een keer verscheen de lijdende Jezus haar op de dansvloer. Door Zijn woorden werd het haar overduidelijk dat zij in een klooster moest intreden. Na de nodige moeilijkheden overwonnen te hebben, kon zij op 1 augustus 1925 in het klooster van Onze Lieve Vrouw van Barmhartigheid in Warschau intreden.

Haar kloosterleven kenmerkte zich door haar ijver om de haar opgedragen werkzaamheden ondanks de kwalen die zich al bijna vanaf het begin openbaarden, toch naar behoren te volbrengen. Wanneer dit haar teveel werd, kreeg zij soms bijzondere hulp. Zo zag zij een keer de pannen aardappels die zij niet kon afgieten, gevuld met rozen. Jezus zei haar: 'Ik verander zulk zwaar werk van jou in boeketten van de allermooiste bloemen en hun geur stijgt op voor Mijn troon.'

Zij voelde zich bijzonder aangetrokken tot Jezus in het Heilig Sacrament. In geestelijke beproevingen kreeg zij bemoediging van de H. Thérèse van Lisieux en de H. Ignatius van Loyola. Haar geestelijk leven werd niet begrepen. Men dacht zelfs een tijd dat zij door de verkeerde geest geleid werd. Dit werd er niet beter op nadat zij zich als offerziel voor de redding van anderen aangeboden had. Haar lijden werd nog verzwaard doordat zij geen biechtvader of geestelijk leidsman had die haar weg met God begreep. Uiteindelijk vond zij die goede leidsman wel in Pater Sopocko S.J.

Jezus onderwees haar in de weg van het vertrouwen op Hem en Zijn barmhartigheid. Zonder dat haar medezusters het wisten, schreef zij op Zijn bevel haar dagboek. Zij ontving de genade Hem te mogen zien. Op een keer kreeg zij de opdracht een verschijning van Jezus te laten schilderen. Die zou bekend zou worden als de afbeelding van de Goddelijke Barmhartigheid. Ook verscheen de Moeder van God haar.

Het was haar zending de wereld met de Goddelijke Barmhartigheid van Jezus bekend te maken. Hij noemde haar de secretaresse van de Goddelijke Barmhartigheid. Faustina heeft vele buitengewone mystieke genaden ontvangen. Zij had de gave om die in eenvoudige woorden die regelrecht tot het hart spreken, op te schrijven. Haar dagboek is daarom een onuitputtelijke bron van inspiratie. De biografie bevat vele citaten uit het dagboek en is belangrijk voor een goed verstaan ervan.

Zuster Faustina stierf op 5 oktober 1938 in Krakau. Zij werd zalig verklaard op 18 april 1993 en heiligverklaard op 30 april 2000. Woorden van Jezus over haar leven: 'Je leeft niet voor jezelf maar voor anderen en andere zielen zullen voordeel halen uit je lijden. Jouw langdurige lijden zal hen het licht en de kracht geven om Mijn wil te aanvaarden.'(67)


Auteur

Sophia Michalenko

De schrijfster is een Poolse religieuze, MA in de Engelse taal- en letterkunde aan de St. John's University, Jamaica, Long Island, New York. De definitieve Poolse uitgave (1981) en de Engelse uitgave (1987) van de Biografie zijn haar belangrijkste werk.


Recensie